top of page

איך לשמור על המשקל לאורך זמן? טיפים שנמצאו במחקרים מדעיים


שימור המצב החדש הקיים (או במילים אחרות מאזן קלורי נטרלי), לחלק גדול מהאנשים, הוא החלק הקשה אפילו יותר מתהליך של ירידה במשקל (מאזן קלורי שלילי).

לפי מחקרים, אלו הדרכים המוכחות מדעית לשמירה על משקל המטרה לאורך זמן:

1. אכילה תבניתית-

ככל שנאכל די דומה מיום ליום, רוב הזמן ארוחות בעלות אותו קונספט, למשל: לאכול קבוע ארוחת בוקר בין שעתיים-שלוש מרגע ההשכמה, למשל יוגורט עם פרי וכמה אגוזים, לעומת אכילה לא תבניתית שזה יום לאכול את זה, יום לדלג על ארוחת בוקר ישר לצהריים, יום אחר להזמין לבוקר קפה ומאפה. הרעיון הוא לדעת להנות ולשמר שגרת אכילה סה"כ מסודרת וקבועה (כאלה שמשתעממים במהירות או לא מסודרים ואף יום שלהם לא נראה אותו דבר, מחקרים שעקבו אחריהם, מצאו שזה מקשה על השמירה על המשקל של אותם אנשים).

2. שקילה-

פעם חשבנו שיש בזה משהו אובססיבי קצת, אולי מצביע על התעסקות יתר וחלילה הפרעת אכילה או בעיות בדימוי גוף, היום אנחנו יודעים שמי שמקפיד כל כמה ימים אפילו פעם בשבוע-שבועיים להשקל, ז"א שהוא עם היד על הדופק לגבי מצבו, יצליח לשמור על המשקל ביתר קלות.

כמובן שחשוב להשקל רק על הבוקר, במצב המיובש ביותר, כי זה המשקל האמיתי, ואין טעם (ואפילו לא מומלץ!) להשקל באמצע היום או (הכי גרוע) בסופו. כי זה ממש לא המשקל האמיתי שלנו. זה יכול להיות גם 2 קילו יותר ממה שאנחנו באמת וזה נורא מתסכל ויכול לעשות את ההפך: במקום לשמוח על ההתמדה והאכילה הבריאה, זה יכול לתסכל ולגרום לאכילת יתר.

אז להשקל זה לא רק דבר רע או של עולם הדיאטות, זה גם אינדיקציה ולהיות עם היד על הדופק כמו להציץ מדי פעם בחשבון הבנק במצב החשבון שלנו.

3. מסגרת-

גם כשאנחנו בשמירה (ובטח אם עדיין ברצון לרדת עוד), מאוד חשוב שתהיה מסגרת/מסגרות כלשהן שקשורות בדבר, כדי "לשמור על הגחלת", לא ללכת לאיבוד בין אילוצי החיים (יש כאלה כל הזמן!), ושהמטרה הזו תדחק מטה ומטה בסדר העדיפויות והיום העמוס.

זה יכול להיות בתהליך ליווי אצל אשת מקצוע כמו דיאטנית, אבל לא רק. זה יכול להיות כחלק מקבוצת ליווי כלשהי כמו קבוצת וואטסאפ/פייסבוק שזה הנושא שלה, זה יכול להיות אפילו חברה טובה שפתחתן איתה קבוצת וואטסאפ ואתן משתפות בתמונות ורגעים טובים או מקבלות חיזוק אחת מהשניה ברגעים של קושי. וכמובן שגם מסגרת של ספורט תורמת למודעות, להתבוננות על עצמנו, להרגשה הטובה, למוטיבציה וכו'.

4. המשך מגמת השתפרות, התפתחות, תהליך ולמידה-

לנסות כל פעם מתכונים חדשים, לעצור בסופר ליד ירק חדש שאנחנו לא קונים בד"כ ולבדוק איך אפשר לשלב אותו בתזונה של המשפחה, לנסות סלטים חדשים, לבחון את הרגלי האכילה (מה הבורות שלנו? למה אנחנו נופלים שוב ושוב לאותו הבור? איך אפשר לעשות שינוי לפעמים הבאות שנראה את הבור מתקרב?).

לנסות לאכול כל פעם עוד קצת יותר בריא: פעם אחת לצמצם את הסוכר בקפה, ולהחליט לכבוד השנה החדשה החלטה בריאה שנרצה להציב כיעד.

למשל לא לקנות יותר בקבוקי ליטר וחצי של קולה זירו הביתה, למשל לקרוא קצת יותר את רשימת הרכיבים של המוצרים שאנחנו מכניסים הביתה, ואם הרשימה היא ארוכה מדי וזה מזון אולטרא מעובד אז לצמצם ולעשות בחירות בריאות יותר, אולי לנסות השנה יותר חלבון מהצומח (טופו..קיטניות..) גם אם אנחנו לא צימחוניים, אלא כי אנחנו מפחיתנים וחשוב לנו להתקדם לכיוון יותר תזונה מהצומח.

בקיצור להשתפר מתקופה לתקופה, משנה לשנה. לא לדרוך במקום.

אני מאחלת לך בהצלחה בשמירה על המשקל!

אולי יעניין אותך גם לקרוא על איך לטפל באכילה ריגשית?


0 תגובות
bottom of page