top of page

מה אסור לאכול בהריון?


מזל טוב! את בהריון! או שאולי את מתכננת הריון.

מה שבטוח, את נמצאת באחת התקופות המרגשות, החוויתיות, לטוב (את קולטת שאת מייצרת חיים חדשים בתוכך?!) ולפחות טוב-

  • השתוללות של הורמונים בגופך שגורמים לך לתנודות תכופות במצב הרוח.

  • יכול להיות שיש לך בחילות והקאות?

  • אולי את חווה עצירויות?

  • מרגישה עייפות מרובה?

  • ואולי בנוסף לכל זה, את גם לא לגמרי בטוחה מה מותר ומה אסור לאכול בהריון?

לא אשאיר אותך במתח זמן רב ואגש ישר ולעניין. כל ההנחיות בכתבה זו, בהתאם להמלצות משרד הבריאות לתזונת האישה ההרה.

מאילו מזונות יש להמנע בהריון כדי לשמור על בריאותך, בריאות העובר, למנוע זיהומים, הרעלות מזון וחס וחלילה הפלות:

מזונות מהחי- בשר, עוף, דגים, ביצים שלא עברו טיפול תרמי (בישול, טיגון, צלייה, אפייה) באופן מלא ורק באופן חלקי. במוצרים אלו ישנם חיידקים שונים (למשל, ליסטריוזיס, טוקסופלזמוזיס וסלמונלה) שעלולים לגרום לשלשולים, התיבשות ומחלות שונות כאשר המערכת החיסונית שלך חלשה יותר משהיתה לפני ההריון. הטיפול התרמי הורג את מרבית החיידקים כך שאם הם אינם רבים, הם אינם יכולים לגרום לך ולעובר לסכנות הללו.

לכן אני ממליצה לך לוותר לזמן הקרוב על המזונות הבאים:

  • קרפצ'יו בקר

  • סטייק טרטר

  • סביצ'ה

  • קוויאר

  • דגים נאים בסושי (גם סושי צמחוני שהוכן על קרש או עם אותו סכין שחתך דגים נאים עלול להוות סכנה לזיהום צולב ולהיות נגוע בחיידקים פתוגנים מהדגים).

  • בשר כבוש, נקניקים מעושנים, פסטרמות.

  • דגים מעושנים ומשומרים.

  • ממרחי דגים בשמנת או מיונית כגון איקרה.

  • סטייק או המבורגר במידת עשייה rare (חי).

  • ביצת עין לא צלויה מספיק או ביצה רכה.

  • ביצים לא מפוסטרות (מיונז ביתי, גלידה תוצרת בית, רפרפות, קרמים, קציפות מחלבון ביצה, עוגות מוס). אל תחששי לאכול קרמבו בהריון, כיוון שמכיל ביצים שעברו פסטור.

מוצרי חלב וגבינות ממקור שאינו ידוע או שלא עברו פסטור- חברים חזרו מצרפת, הביאו גבינת ברי איכותית והזמינו אתכם לערב גבינות ויין (או במקרה שלך מיץ פטל)? אולי ערב כזה קצת פחות מתאים או שתביאי איתך גבינות שאת כן יכולה לאכול, כי את לא יודעת לגבי גבינות מחו"ל או ללא תווית, האם יוצרו במחלבה קטנה ומשפחתית שבה לא מפסטרים את הגבינות. במקרה הזה, שלא ידוע מקור הגבינות, אני מציעה לך לאכול רק גבינות ממחלבה ישראלית גדולה ומוכרת, שבטוח מפסטרת את החלב שלה לפני שהיא מכינה את הגבינות.

מבין הגבינות המיוצרות מחלב מפוסטר כדאי להימנע מגבינות בשלות (גבינות עובש) כמו ברי, קממבר, ורוקפור.

סלטים קנויים ומוכנים- משרד הבריאות ממליץ להמנע מסלטים קנויים באשר הם- מתוצרת חברות גדולות, קטנות וחומוסיות. סביר להניח שבחברות גדולות יש מערכת בקרת איכות והקפדה על תנאי ייצור נאותים יותר, מבחברות הקטנות או בחומוסיות השונות. ההמלצה נובעת בגלל חשש להמצאות חיידק הליסטריה (ובשמו המלא "ליסטריה מוננוציטוגנס"), חיידק המצוי במזון, באדמה, בעיקר בהפרשות חיות נגועות או מי ביוב. הוא נחשב לחיידק עמיד יחסית המסוגל להתפתח ולהתרבות גם במקרר, ובמזון מלוח או מעושן. מסיבה זו, רוב ההדבקות נעשות דרך מזון נגוע לרוב דרך מוצרי חלב שלא עברו פיסטור, ירקות, בשר וחומוס. כשליש מהאוכלוסיה נושאים בגופם את החיידק שאינו תוקף לרוב אנשים בריאים. אך אנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, תינוקות ונשים הרות נמצאים בסיכון מוגבר. נשים הרות נמצאות בסיכון גבוה מאוד, אצלן החיידק עלול לגרום להפלות או ללידות מוקדמות עם פגיעה קשה בעובר. כאשר מתגלה המחלה בשלביה הראשונים, ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה.

מה לגבי ירקות ופירות? צריכתם מומלצת מאוד באופן כללי ובהריון בפרט. אך יש להקפיד על שטיפה יסודית במים זורמים גם אם מורידים את הקליפה, משום שלכלוך וחיידקים עלולים להכנס לתוך הפרי או הירק בעת חיתוכם בסכין. יש להקפיד על צריכתם זמן קצר לאחר מועד האכילה.

בנוגע למיצי פירות לא מפוסטרים בעיקר מדוכני מיצים, בהם לא ידוע מהי רמת ההגיינה, האם הם

שוטפים היטב את קרש החיתוך, הבלנדר והסכינים, מומלץ להימנע.

נבטים חיים- נבטים מכל הסוגים עלולים להכיל חיידקי אי קולי וסלמונה לכן יש להמנע מצריכתם חיים לאורך כל תקופת ההריון.

אלכוהול- מומלץ להמנע לחלוטין. שתייה אלכוהול במהלך ההריון עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לעובר ולתינוק. ההנחייה היום היא להמנע לחלוטין, אפילו לא כוסית אחת ביום. הסיכונים בצריכת אלכוהול לעובר ולתינוק הם בעיות בהתפתחות המח, בעיות גדילה, עיוות באיברי הפנים, בעיות שיכליות ועוד.

קפאין- מומלץ להפחית בצריכת קפאין מכיוון שהוא מסוגל לחדור את השיליה ולהגיע לעובר אשר אינו יודע לפרק אותו בצורה טובה (הכבד האחראי בגופנו על פירוק וסילוק רעלים עדיין לא בשל ב-100%). ישנם מחקרים שהראו כי הסיכון בצריכת קפאין, אשר הוא חומר מעורר, מתבטא בלחץ דם גבוה, דופק מואץ, פגות, משקל לידה נמוך ושיבוש הרגלי השינה של האם ושל העובר ברחם.

לכן ההמלצה היא עד צריכה של 200 מ"ג קפאין ביום שהם 1-2 כוסות קפה או 4 כוסות תה רגיל. לא לשכוח שגם שוקולד, שוקו ושלא לדבר על משקאות אנרגיה, מכילים קפאין בכמויות משתנות.

ממתיקים מלאכותיים- כולם נחשבים לבטוחים לשימוש על בסיס מחקרים על בעלי חיים, מלבד הסכרין אשר עובר את השיליה וקצב פינויו ע"י העובר איטי, לכן יש להמנע מצריכת סכרין בהריון. מזונות העלולים להכיל סכרין הינם משקאות דיאטטים, חטיפי אנרגיה דלי קלוריות ועוד.


0 תגובות
bottom of page