top of page

איך יראה מזון העתיד שלנו תודות למעצמת הפוד- טק?

הייטק- אאוט, פודטק- אין.

נעים מאוד, תעשית המזון הישראלית היא אחת מבין מעצמות תעשיה של חדשנות בתחום המזון, מהמובילות בעולם אם לא המובילה הראשית.

תעשיה שמגלגלת השקעות של מילאירדי דולרים בשנה, ומאות חברות ישראליות ששוקדות על פיתוחים טכנולוגים שיאפשרו מזון אלטרנטיבי בריא יותר לנו וגם לכדור הארץ במחיר נגיש לכל כיס ותיכף נצלול פנימה.


כבר למעלה מעשור, בעולם הפודטק טרודים בשאלה- איך נזין את אוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה בעת שמשאבי הטבע הולכים ומדלדלים ומשבר האקלים מחריף.

כן כן, זה כבר קורה כאן ועכשיו.

לא יעזור להתכחש או לחיות באשליה של פלסטיק חד פעמי ובשר מן החי כל יום, בלי לחשוב על העתיד.

כי זה כבר ממש לא משהו שיקרה בעולם שבו יחיו הילדים של הילדים של הילדים שלנו ולמי אכפת כי כבר נהיה ממזמן בעולם אחר,

אלו אתגרים של ממש, שמשפיעים כבר עכשיו עלינו ועל הילדים שלנו.

חלבון מהצומח זה כבר מזמן לא מזון רק לצמחונים וטבעונים.

אבל בסדר, לוקח לאוכלוסיה לפעמים זמן לעכל את הבשורה ולדאוג גם לכדור הארץ, ליצורים החיים איתנו, לייצר סביבה ירוקה יותר, לצרוך פחות למרות שאפשר לצרוך הרבה שפע (כי אנחנו כבר לא בשואה או בתקופות צנע), אבל אנחנו בעולם לקיצון השני.

דריסת הרגל הסביבתית שלנו ואורח החיים המערבי הנוכחי שלנו, אינו בר קיימא.


אז הנה כמה חברות פודטק ששווה שתכירו:


-Aleph Farms

שייכת לחממת הפודטק "דה קיטשן" של שטראוס, שמפתחת בשר בקר מתורבת (בשר המיוצר במעבדה בתרבית תאים במקום בגופם של בעלי חיים) בתנאים מוקפדים ובאיכות גבוהה ללא אנטיביוטיקה או הנדסה גנטית. דידיה טוביה, מייסד-שותף ומנכ"ל אלף פארמס אומר: ״בישראל 88% מהבקר מיובא, אותו דבר במקומות כמו סינגפור או האמירויות, שאין בהם די מים או שטח לגידול פרות. הביטחון התזונתי הופך לקריטי מבחינה גיאו-פוליטית ולכן מדינות משקיעות בייצור מזון בלא תלות במשאבים מקומיים".




-Zero Egg

חברה המפתחת תחליף מזין לביצה על בסיס צמחי. לדברי החברה, ייצור של תחליף ביצה דורש 93% פחות מים, 92% פחות שטח גידול, 59% פחות פליטות גזי חממה, 93% פחות חשמל, בהשוואה לגידול וייצור של ביצה רגילה.




-Plantish

חברת פודטק ששוקדת על פיתוח תחליף דג מן הצומח בהדפסת תלת מימד,פילה סלמון ללא עצמות, ללא כספית, מקור לאומגה 3, ללא דיג יתר ( מצב שבו כמות הדגים הנתפסת בשיטות הדיג השונות, גדולה מיכולת ההתחדשות של האוכלוסייה הטבעית, ועל כן שלל הדיג יורד), ולדבריהם של צוות החוקרים- ללא פשרות בטעם, במרקם, במראה ועוד.





-Anina

גם היא של חממת ״דה קיטשן״, ומייצרת בטכנולוגיה חדשנית קפסולות להכנה מהירה של ארוחה. בתהליך ייחודי של למינציה, נוצרת מעטפת דחוסה של ירקות ״פגומים״ מבחינה ויזואלית, מעטפת ששומרת על הטעמים, הריחות והערכים התזונתיים המקוריים.

כל זאת במטרה לצמצם פסולת בתעשיה ולמקסם כלכלה מעגלית (גישה החותרת למניעת בזבוז, על ידי ניצול מרבי של חומרי גלם).




-Imagindairy

סטארט-אפ של החממה של שטראוס, שמפתח בעזרת טכנולוגית AI (בינה מלאכותית) ובאמצעות התססה מיקרוביאלית חלב פרה 100% ללא פרה. מצד שני, לא עוד חלב צימחי, אלא ממש חלב פרה אמיתי, רק בלי הפרה, בטקסטורה, בטעם, ועם כל החלבונים והערכים התזונתיים הגבוהים המושגים מחלב פרה, יד ביד עם רווחת בעלי החיים ובמחירים נוחים.




-Mush Foods

השייכת למיג״ל שבגליל העליון, ומפתחת חלבון מבוסס פטרית מאכל בשם- Mycelium, ליצירת מנות היברידיות המשלבות חלבון מן החי וחומר גלם מהצומח, המפחית את הצורך בשימוש בבשר במוצרי מזון. שלום דניאל מנכ״ל ומסייד החברה מסביר על הטכנולוגיה- הפיטריה גדלה על מצע גידול של זבל אורגני ממוחזר מתעשיות המזון (פחת קפה, סויה, גפת, לתת ועוד), עליו מנביטים את הפיטריות ואז זה עובר לבתי גידול יעילים indoor (ללא שטח רחב בחוץ והמשמעות היא בין היתר לגובה ומתחת לאדמה). כל שמונה ימים יש קציר של הפיטריות (גידול מהיר ביותר!). משם לקיצוץ, הורדת לחות, חיבור 2-3 זנים יחד וקבלת המוצר ליצירת המוצר ההיברידי.




-Steakholder foods

עוד חברת פודטק ששוקדת על פיתוח בשר בהדפסת תלת מימד ע״י לקיחת דוגמא מהחי, ואחרי שיש מסה מספקת של תאי גזע של בקר, קוצרים וממיינים אותם לתאי שומן ושריר. לשלב הזה יש התפצלות ופה היחודיות של החברה. או שהולכים ומשלבים ברכיבים מהצומח ומייצרים מוצר היברידי והכיוון השני הוא יצירת Bio-Ink (דיו-ביולוגי- תהליך דומה להדפסה במדפסת דיו ביתית), עבור שומן ושריר, טעינת שני החומרים במדפסות וסידור במבנה מסוים במדפסת ופה הגמישות להדפיס כל סוג וגודל של מבנה עד לקבלת מוצר מאד קרוב למקור.

החברה יודעת היום להדפיס כמה טונות ביום, יש פוטנציאל סקייל גדול, של ייצור זהה לשל משחטות הבקר!




זו רק רשימה חלקית ויש עוד עשרות רבות של חברות פוד טאק שמפתחות מזון עתידי ובר קיימא. מהפכת הפודטק אינה רק רעיון, היא כבר כאן וכל שנותר לצרכן זה לחכות בסובלנות ליום שהמוצרים הסביבתיים האלה יעלו על המדפים.


אין ספק שהצלחת שלנו הולכת לעבור מהפך מרגש אך מתבקש בשנים הקרובות!


bottom of page